پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 251137
خبرنگار؛ کوزه‌گري که از کوزه شکسته آب مي‌خورد/ هيچ، درآمد خبرنگاران حق‌الخبر مبتلا به کرونا در روزهاي قرنطينه
تاریخ انتشار : 1400/09/15 11:40:07
نمایش : 1595
وقتي يک خبرنگار به کرونا مبتلا مي‌شود، اولين فکري که به ذهنش مي‌رسد مراجعه به دکتر بدون دفترچه بيمه است و اينکه چقدر هزينه دارو و دکتر بايد پرداخت کند، دغدغه پرداخت هزينه‌ها بيشتر از دغدغه بيماري است، حال بماند که خبرنگار حق‌الخبر تا زماني درامد دارد که کار کند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از جهانبين نيوز؛ کرونا همان ويروسي که کم و بيش همه ما را در خانه حبس کرده است و 14 روز بيماري و درد و رنج را به افراد تحميل مي‌کند.
 
در اين مدت فرد بيمار به توصيه پزشکان بايد در خانه بماند استراحت کند، تغذيه خوب داشته باشد و فقط و فقط به سلامتي خود فکر کند، نه فکر و خيال هزينه دارو و دکتر را داشته باشد و نه هيچ مشکل ديگر.
 
اما وقتي يک خبرنگار به کرونا مبتلا مي‌شود، اولين فکري که به ذهنش مي‌رسد مراجعه به دکتر بدون دفترچه بيمه است و اينکه چقدر هزينه دارو و دکتر بايد پرداخت کند، دغدغه پرداخت هزينه‌ها بيشتر از دغدغه بيماري است، حال بماند که خبرنگار حق‌الخبر تا زماني درامد دارد که کار کند.
 
خبرنگاران مبتلا به کرونا بعد از قرنطيبنه بايد براي حقوقشان منهاي 14 روز در خانه ماندن برنامه‌ريزي کنند، خبرنگاراني که همواره پا به پاي يک مديرکل، يک استاندار، يک وزير، يک رئيس جمهور و... کار مي‌کنند و ساعت کاري ندارد.
 
کار خبرنگاراني که در يک جلسه طولاني و نفس‌گير شوراي اداري بعد از سفر يک مسئول کشوري حضور يافته‌اند به اين جلسه ختم نمي‌شود و وقتي همه خسته براي حضور در منزل و استراحت جلسه را ترک مي‌کنند بايد براي آماده‌سازي خبر خود اقدام کنند و خدا مي‌داند اين اخبار کي به پايان برسد، حال خنده‌دارترين کار دنيا آن است که مقايسه‌اي بين حقوق يک خبرنگار حاضر در اين برنامه با يک مسئول ديگر داشته باشيم.
 
متاسفانه خبرنگاران علي‌رغم کار سخت و 24 ساعته نه حقوق درست و حسابي دارند و نه بيمه، خبرنگاري شغلي پراسترس اما کم‌درآمد است و فعالان اين عرصه به دليل نداشتن امنيت شغلي استرس و فشار بالايي را تحمل مي‌کنند، خبرنگاران با وجود آنکه هميشه مشکلات مردم را مطرح مي‌کنند، اما گويا براي مطالبه خود نمي‌خواهند حرفي بزنند و اين را بايد به پاي نجايتشان گذاشت، خبرنگاران همواره ترجيح مي‌دهند زماني که در اختيار دارند براي ديدار با مسئولان را براي مطرح کردن مشکلات مردم صرف کنند تا مشکلات خود را بيان نمايند.
 
سيل، زلزله، بيماري و خطر همه فاکتورهايي هستند که روزانه يک خبرنگار با آن سر و کار دارد
 
مريم بيگي خبرنگار خبرگزاري ايسنا در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ اظهار کرد: خبرنگاران در هر جلسه‌اي که مسئولان حضور دارند و هر اتفاقي که افتاده باشد، خطرناک، بيماري ويروسي باشد، سرد يا گرم باشد و يا حادثه‌اي رخ داده باشد خبرنگاران حضور دارند.
 
وي با بيان اينکه اگر تلاش يک خبرنگار بيشتر از يک مدير نباشد، کمتر نيست افزود: با اين وجود شرايط يک مدير و حتي يک کارمند ساده کجا و شرايط يک خبرنگار کجا.


 
بيگي با اشاره به اينکه بسياري از خبرنگاران در جريان شيوع بيماري کرونا درگير اين بيماري شدند، درحالي که نه بيمه دارند و نه حتي حقوق ثابتي که بتوانند از پس هزينه‌هاي آن برآيند، خاطرنشان کرد: درواقع يک خبرنگار اگر يک روز کار نکند درآمدي ندارد چه برسد به اينکه بخواهد 14 روز قرنطينه باشد و از خانه خارج نشود.
 
خبرنگاران با درآمد پايين چگونه بايد زندگي خود را تامين کنند؟
 
اين خبرنگار با تاکيد بر اينکه مشکلات يک خبرنگار به اينجا ختم نمي‌شود تصريح کرد: بسياري از همکاران من براي خريد ابتدايي‌ترين وسيله کار خود يعني يک گوشي موبايل که بتوانند از آن براي خبرنويسي، حضور در شبکه‌هاي اجتماعي، عکس گرذفتن و... استفاده کند هم با مشکلات شديد مالي مواجه هستند.
 
وي يادآور شد: خبرنگاري که نه بيمه دارد و نه براي کار شبانه‌روزي که انجام مي‌دهد هيچ اضافه کاري دريافت نمي‌کند در اين شرايط سخت اقتصادي چگونه بايد زندگي خود را تامين کند.
 
بيگي خاطرنشان کرد: کافيست اتفاقي در دورترين نقطه استان رخ دهد در اين شرايط خبرنگاران و عکاسان خبري هستند که بايد خود را به محل حادثه برسانند چراکه امنيت شغلي نداشته و ممکن است همين کار نصفه و نيمه خود را هم از دست بدهند.
 
به گزارش جهانبين نيوز؛ بسياري از خبرنگاران به دليل مشکلات جسمي که برايشان پيش آمده از عرصه خبر کنار رفتند اما هيچ کسي حتي سراغي هم از آنان نگرفته است.
 
نگاهي به ليست خانه مطبوعات نشان از عضويت خبرنگارنماها در اين خانه دارد
 
وحيد رئيسي يکي ديگر از خبرنگاران استاني در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ اظهار کرد: مسئول تا زماني يک خبرنگار را در کنار خود نگه مي‌دارد که بداند از طريق رسانه آن خبرنگار، سکوي پرتابي براي کسب جايگاه‌هاي بالاتر مي‌تواند براي خود دست و پا کند.
 
وي با اشاره به اينکه خانه مطبوعات براي حمايت از خبرنگاران راه‌اندازي شده است بيان داشت: خانه مطبوعات حداقل کاري که مي‌تواند انجام دهد ساماندهي خبرنگاران مي‌باشد، اين درحالي است که تاکنون در اين راستا هيچ اقدامي در اين استان صورت نگرفته و بعضا شاهد اسامي در بين ليست افراد عضو خانه مطبوعات هستيم که حتي يک سطر خبر ننوشته و آشنايي چنداني با سختي‌هاي راه خبرنگاري ندارد.

رئيسي يادآور شد: اگر خبرنگاران نيز همانند بقيه مشاغل براي فعاليت در اين عرصه از فيلترهايي عبور مي‌کردند شايد امروز شاهد اين وضعيت براي خبرنگاران نبوديم.
 
دادگاه مقصد خبرنگاراني که مطالبه‌گري را در پيش مي‌گيرند
 
اين خبرنگار چهارمحالي با تاکيد بر اينکه خبرنگاري شغل نيست بلکه حرفه است اضافه کرد: اگر به کار خبر هيچ علاقه‌اي نداشته باشيم قطعا بعد از مدتي کوتاه آن را ترک کرده و ديگر ارزشي براي آن قائل نخواهيم شد.
 
وي بيان داشت: وظيفه اصلي خبرنگار مطالبه‌گري از يک مسئول است و اين درحالي است که خبرنگاراني که عملکرد مسئولي را نقد مي‌کنند با برخورد شديد از سوي آن‌ها مواجه شده و دادگاه مقصد خبرنگار مطالبه‌گر خواهد بود و جايي براي دفاع از حق خبرنگار وجود ندارد، اين درحالي است که با وجود اينکه خبرنگاران پل ارتباطي ميان مردم و مسئولان هستند، بايد براي دريافت جواب يا پيگيري مطالبه مردمي مدت‌ها دنبال يک مسئول يا روابط عمومي وي دوندگي کنند.
 
به گزارش جهانبين نيوز؛ از آنجايي که خبرنگاران به هيچ سازماني وابسته نيستند و هيچ گزينشي براي جذب خبرنگاران وجود ندارد در چهارمحال و بختياري هر روز شاهد رشد تعداد خبرنگاران هستيم اين درحالي است که برخي از اين افراد نابلد بوده و با انعکاس نادرست مسائل حساس مشکلاتي را ايجاد مي‌کنند.
 
لازم است از در سطح کلان کشور براي حمايت از خبرنگاران اقداماتي صورت بگيرد چراکه امروزه جنگ، جنگ رسانه‌اي است و خبرنگاران رزمندگان اين عرصه هستند، اگر خبرنگاري دغدغه معيشت، کار و... را دارد نمي‌تواند آنگونه که بايد بايستد و از کيفيت کار کاسته خواهد شد، نتيجه اين موضوع چيزي جز پيروزي جبهه دشمن و گرايش مردم به سمت رسانه‌هاي بيگانه نيست.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html